Hos Dalby

Der er haver som er så kendte og gennemfotograferede, at man synes man kender hver en krog og hver en plante. Sådan en have har Claus Dalby. For et par ugers siden var jeg så heldig at få lov at komme indenfor i haven sammen med en række andre haveglade mennesker, og jeg må sige, at selv om jeg syntes jeg kendte haven så godt, så er det alligevel noget helt, helt andet at se den i virkeligheden!


Indtrykkene er stadig ved at bundfælde sig, for jeg forsøgte selvfølgelig at suge til mig med hver en pore i kroppen. Men det lader sig jo ikke gøre at tage alt ind på et par timer - mængden af detaljer er ganske enkelt for stor. Jeg har skudt så mange billeder som jeg kunne, for at støtte hukommelsen, men de er altså en sølle erstatning for det øjet og hjernen opfatter. Ja, kroppen i det hele taget.
Jeg var særligt interesseret i at få en fornemmelse for skala - dimensionerne på de enkelte haverum og se hvordan Dalby har brugt hække til at ramme disse rum ind. Selve haven er stor - det er de færreste der har sådan en villahave at boltre sig på. Men jeg var overrasket over, at de enkelte rum i haven faktisk var mindre end jeg havde forventet. Jeg vil påstå, at de fleste af dem ville kunne gøres efter på en helt almindelig husgrund (altså enkeltvis!). Hvis man vel at mærke skrotter græsset og i stedet fylder masser af planter i rummet i stedet. Som i MASSER af planter!
Noget der gør haven til noget ganske særlig hænger nu også sammen med de mange, mange detaljer i form af elementer i haven. Urner, krukker, havemøbler og alt det andet, der også udgør et haverum. Her har Dalby jo et særligt talent for styling - noget jeg selv aldrig bliver særlig ferm til.
Jeg forstår stadig ikke, at det er muligt at dyrke SÅ mange planter, nærmest oven i hinanden. I min egen have står tingene også ret tæt, men jeg har netop derfor også oplevet, at planterne mistrives og slet og ret går ud hvis konkurrencen om plads og lys bliver for stor. Så det forbliver et mysterium hvorfor det lader sig gøre i Dalbys have - men det gør det.
Jeg vender tilbage med mere fra Dalbys have i et andet indlæg - nu vil jeg nøjes med at svælge lidt i blomster og den overflod der kendetegner denne have.


Kommentarer

  1. Hej Henrik
    - måske du slet ikke lagde mærke til de mange kasser med småplanter, der står klar til at erstatte de planter som går ud i haven på grund af pladsmangel? - og at de færreste stauder fremstod i udvokset tilstand- som Claus selv har udtrykt det: "de får jo ikke lov"? Claus planter og planter og omplanter og flytter i ét væk (gartnerne). Det er det som hele haven drejer sig om; at forny, forbedre, forandre og fornemme.
    så prop du bare dobbelt så mange planter ind på dit lille sted, - men vær klar til at plante nyt :-)

    bedste sommerhilsener
    Kjeld

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kjeld
      Dalby er jo tryllekunstner, så jeg er klar over at det er lidt af et illusionsnummer han har gang i. Jeg er nu glad for at have fået en have der i nogenlunde balance, så jeg slipper for at skulle skifte spillere ud hele tiden. Det er helt rart bare at kunne nøjes med at luge lidt og så ellers "se på" med en drink i hånden ;)

      Fortsat god sommer!

      Slet
  2. Hej Henrik, meget vise ord fra Kjeld, som jeg også selv har konstateret. Når man maler igen og igen på det samme lærred, så forsvinder noget, og andet, noget nyt træder frem. CD har et format og måske også formåden, som ingen anden privat havemand i DK. Oh ja tak for det, det et sgu da overmåde cool og et spark til janteloven. Men det er nok et Utopia. Selv jeg der er tabt til det sydfranske, kunne godt have en længere affære med CD's have...men jeg holder nu fast i min elskede, gør du det samme. I Frankrig dyrker vi også have i klitten, en helt anden genre. Men med de rette plantet og lidt jordkontrol et blomstrende paradis. Vores lille som jeres ligeså "Coin paradis".
    Henrik, Hils Otto

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      På denne plet har jeg - og nok også du - knap så gode odds som Dalby. Hans have har jo et mikroklima der nærmest et det optimale du kan opnå i danmark. Men selv på denne lille forblæste plet kan der laves små lommer, der bestemt kan være et blomstrende paradis, hvis man indordner sig under forholdene. Så bla. inspirationen fra det franske kystlandskab i de billeder man kunne se af din sommerlæsning på din blog - her er der da tips at få!
      God sommer fortsat! Henrik

      Slet

Send en kommentar

Læg endelig en kommentar - det er altid spændende at høre andres tanker om havelivet og det der følger med!

Populære opslag fra denne blog

Larver i potter

ÆBLE ESPALIER - DO'S AND DON'TS

En ommer... pergola version 2.0